۱- مناسب بودن امکان دسترسی به اطلاعات
دسترسی راحت به اطلاعات مورد نظرتانرا پیدا کنید. کاربران هم از همین روش استفاد میکنندو هنگامی به سراغ بخش جستجوی سایت شما میروند که نتوانند از طریق راهنمای صفحه به اطلاعاتی که میخواهند دست پیدا کنند.
۲- عدم استفاده ازفایل های :pdf
خوانندگان وب از فایلهای پی دی اف دل خوشی ندارند. فایلهای pdf فایلهایی هستند که توسط برنامه ای مانند acrobat reader خوانده می شوند . تصور کنید به سختی مشغول جستوجو کردن در وب هستید که ناگهان به یک فایل پی دی اف میرسید و فاجعه رخ میدهد؛ فشردگی خطوط، مشکلات نرمافزاری، از دست دادن فرصت جستوجو و گم کردن مسیر جستجو و بخصوص هنگ کردن کامپیوتر در اثر پایین بودن سرعت اینترنت که در ایران بسیار شایع است , از مواردی است که فایل پی دی اف را کابوس خوانندگان وب میکند.
پس این شعار را فراموش نکنید: خداحافظ حروف و صفحههای چاپی و سلام فونتهای لاغر و ریز.
۳- تغییر کردن رنگ لینکهای دیده شده :
برای کاربران آنلاین همیشه مهم است که چه لینکی را دیدهاند؟ چه لینکی را میبیینند؟ و چه لینکی را میتوانند ببینند. لینکها کلید اساسی راهنمایی فرد به مطلب مورد نظرش است. پس خیلی مهم است که تفاوت رنگ بین لینکهای دیده شده و دیده نشده وجود داشته باشد. فراموش نکنید آنها انتظار دارند بدانند وقتی روی بخشی که لینک شده کلیک کردند به کجا میرود و چه مطلب و یا بخشی را میبینند.
۴-عدم استفاده از متنهایی که قابل اسکن چشمی نباشند(درک شوندگی در یک نگاه)
دیواری از تکست مقابل چشمان خسته کاربر وب، تزریق تجربه مرگآوری به دنیای تعاملی اینترنت است. بهتر است بدانید که چگونه برای وب بنویسید. نوشتن برای وب و نوشتن برای رسانههای چاپی کاملا متفاوت است:میانتیترها، بولتها، کلیدواژههای برجسته، پاراگرافهای کوتاه، هرم وارونه، ساده نویسی و بی طمطراق و بدون بازاریابی نوشتن از نکاتی هستند که شما باید برای وبنویسی در نظر داشته باشید.
[الگوی خواندن صفحات وب این است]
بارها برای خود بنده پیش آمده که مطلبی را در سایت منبع آن رها کرده ام و آن را در سایتی خوانده ام که مطلب را از منبع آنکپی کرده بود , علت این امر نیز کاملا واضح است .
تصور کنید مطلبی را که در آن کاربر نه می تواند از ماوس استفاده کند , نه می تواند متن را های لایت کند نه میتواند راست کلیک کند و هزار و یک جود محدودیت روی آن وضع شده است .در میان مطلب نیز تبلیغات متنی و تصویری فراوانی دیده می شوند !اگر خود شما باشید این مطلب را خواهید خواند ؟ اولین کاری که کاربر انجام می دهد زدن ضربدر خروج است .
۵- استفاده از فونتهای ثابت
۶- عنوان صفحه :
فراموش نکنید که این عنوان صفحه است که در لیست سایتهای محبوب کاربر(Favorites) ذخیره میشود.
درضمن هیچگاه عنوان صفحه را با کلماتی مثل (the) یا (welcome to) شروع نکنید. این کار باعث می شود عنوان سایت شما به ناچار در زیر کلمات w و T در favorites ذخیره شود .
عنوان سایت باید دقیقا با کلماتی شروع شود که هدف اصلی وب سایت شماست. کلماتی که کاربران در هنگام جستوجو از آن استفاده میکنند.
از طرف دیگر به کاربرانی فکر کنید که حرفهای هستند و با چند پنجره مختلف کار میکنند. بنابراین سعی کنید که با کوتاهترین کلمات عنوان سایت خودتان را نشان دهید تا در میان انبوه پنجرههای کاربر راحتتر دیده شود.
۷- استفاده ازهر چیزی که به شکل تبلیغات باشد :
درنظر داشته باشید که کاربران وب معمولا هر چیزی که شکل تبلیغ دارد، رد میکنند و وقتی که کاربر پنجرهای را به این دلیل بست دیگر به جزییات آن پنجره فکر نمیکند.
بنابراین بهترین راه این است که از طراحیهایی که به شکل تبلیغات عرضه میشوند، دوری کنید.
دلایل محکمی برای این نظر وجود دارد:
• banner blindness: این بدان معناست که کاربران هرگز مسیر نگاهشان را بروی آگهیها و یا حتی هر چیزی که شکل آنها باشد نگه نمیدارند.
• animation avoidance: کاربران از هربخش چشمک زن و یا متنهای فلش براحتی میگذرند
• pop-up purges: کاربران قبل از باز شدن کامل هر پنجره pop-up آن را می بندند. تازه اگر pop-up blocker نداشته باشند.
حال این مساله را به خودتان واگذار کنید ! اگر خودتان وارد سایتی شوید و قبل از اینکه سایت باز شود یا پس از اینکه از سایت خارج شوید , صفحه ای باز شود که باعث شود کامپیوترتان هنگ کند , آیا باز هم به سراغ آن سایت خواهید رفت .
۸- طراحی پایدار :
پایداری طراحی بزرگترین اصل در کاربردپذیری صفحات وب است. هنگامی که کاربران سایت شما از پایداری طراحی شما مطمئن باشند دیگر نگران این نیستند که چه اتفاقی در آینده می افتند چون آنها می دانند چطور تجربههای جدید بروی وب سایت شما شکل میگیرد.
۹- عدم باز شدن پنجره جدید:
بازشدن پنجره جدید مثل کثیف کردن نمایشگر کاربر است. منصفانه نیست وقتی که طراحان از این روش برای حفظ کاربر بروی وب سایت خودشان استفاده میکنند.
شکست را قبول کنید و به جای این کار اجازه دهید اگر بروی لینک شما کلیک شد و چیز بدرد بخوری نداشتید بتوان با زدن دکمه برگشت به مسیر قبلی جستوجو برگشت. کاربران اصلا از این روش استقبال نمیکنند به خصوص اگر از نمایشگرهای کوچک استفاده کنند بعد از چند کلیک بروی لینکهای سایت شما دیگر نمیتوانند به صفحهای که از اول کلیک کرده بودند برگردند.
لینکها باید درست در همان صفحه باز شوند. اگر فردی خواست که لینکی را در صفحه جدیدی ببیند میتواند از منوی راست کلیک استفاده کند .
۱۰- حذف امکانات و اسکریپتهای بیهوده :
یقینا تابحال سایتهای زیادی را مشاهده کرده اید که پر است از اسکریپتهای گوناگون و بدردنخور !
اسکریپت اجرای آهنگ در وبسایت ! مگر خود کاربر نمی تواند که برای خودش موزیک پخش کند ؟
اسکریپت منع کردن کاربر از کپی و راست کلیک ! مگر این مطالب از آسمان فرود آمده است که در جای دیگر قابل دسترس نباشد ؟
با نصب یک تولبار ساده می توان تمام این اسرکیپت ها را از بین برد , آن وقت چه خواهید کرد ؟
این اسکریپتها و تصاویر و تبلیغات غیر متجانس , جز از دست دادن کاربران و بازدیدکنندگان چیزی در بر نخواهد داشت .
۱۱- جواب دادن به سوال کاربر :
هدف نهایی همه وب سایت ها کاربران هستند. آنها برای دیدن وب سایت شما دلیل دارند. اما تعداد بی شماری از وب سایتها به خوبی پاسخ کاربران خود را نمیدهند.
فاکتورهای مهم داشتن وب سایت موفق :
1 ) داشتن محتوی و ظاهری خوب
2 ) داشتن مدیریتی قوی و فعال
(3 استفاده ازنیروهای انسانی مجرب ، ماهر،خلاق ،ونوآور درطراحی وبرنامه نویسی وب سایت
4) رعایت استانداردهای مختلف درطراحی ،امنیتی ،محتوایی ،هنری واستانداردهای فنی
5) به هنگام بودن اطلاعات،سرعت بالی دسترسی
6) پاسخگوی روزانه
7)ارتباط دوطرفه